delhi en agra

Het duurde even voor ik een internetcafe had gevonden met de browser die deze website normaal weergeeft, maar dan nu tatada! bericht uit India, vanuit een internet cafe op steenworp afstand van de Taj Mahal.

laat ik maar bij het begin beginnen.

Ik was na de lange vlucht en het eeuwige wachten op mijn bagage bij de band was ik erg blij toen ik een bordje met mijn naam erop zag bij de uitgang, kwestie van meelopen, instappen en zonder na te denken naar mn hotel gebracht worden.

Mijn kamer was natuurlijk veel te duur, maar dat had ik er voor de eerste dag wel voor over.

Delhi was weer een stapje heftiger dan wat ik de vorige keer heb ervaren in India.
Ik verwachte brede straten omdat het een grote stad is. Maar het straatje waar ik zat was zo smal als wat ze in Nederland zouden gebruiken voor een breed fietspad. En het was uiterraard twee-richtings "verkeer" (lees: handkarren, koe-karren, rickshaws, brommers, wandelaars, ezels, paarden, zelfs een tractor? )

Gekkenhuis, heel druk, chaotisch en lawaaierig.

Mn lichaam moest nog wennen aan de hitte dus ik heb niet al teveel ondernomen, beetje rondgelopen, kaartje gekocht voor de trein in het overvolle treinstation, wat eten etc.

's avonds werd ik op straat aangesproken door een man die uit het niets vanalles begon te vertellen over mij persoonlijk. Nu wordt je in India constant aangesproken dus wou ik eerst doorlopen maar hij praatte door en bracht me totaal van mn stuk, alles wat hij zei was raak. Natuurlijk wou hij dat ik met hem mee ging zodat hij mijn toekomst kon voorspellen, en dat heb ik beleefd gewijgerd maar ik was wel onder de indruk.

Toen ik wat ging eten en aan de praat raakte met ene man die al 30 jaar in India kwam, vertelde hij mij dat het een zgn astroloog was, die vaak proberen geld te verdienen aan toeristen.
We zaten te eten op een dakterras, de zon ging onder en ik genoot van de vliegers die de kinderen op de daken van de huizen oplieten tegen de oranje lucht.

De volgende ochtend wou ik mijn hostel uitlopen maar hadden ze het steegje net volgegooid met nat beton.. Ik moets dus omlopen, en liep recht een woonerf op, waar ik werd weggebonjourd, vervolgend kwam ik achtereenvolgens om elk hoekje een nieuwe verassing tegen: en verstopte heiligen afbeelding, een man met een machinegeweeg en een (hopelijk) slapende lepra-bedelaar. Delhi is al een andere wereld, maar als je even van de gebaande paden afwijkt is het alsof je een complete alien bent.

s middags heb ik de trein naar Agra genomen, omdat ik toch nog terugkom in Delhi wou ik er niet te lang blijven. In de trein kwam ik tot het besef dat ik boven alles het onderweg zijn het fijnst vind aan reizen. Het landschap en alle kleurige huisjes aan je voorbij zien trekken, de kleurige Sari's aan de waslijnen, het uitwisselen van glimlachen in de trein. Het aan elkaar laten luisteren van muziek, elkaars muziek verschrikkelijk vindend..

Ik zat in de reguliere klasse, voortdurend kwamen er Chai-whalla's (thee verkopers) en andere verkopers langs, steeds hetzelfde riedeltje herhalend, als een lied. Het eerste bedelende kind heb ik mn eten voor onderweg gegeven, de volgende kon ik niets geven, en vervolgens kwam de eerste erbij staan om 'ik kreeg lekker wel wat' te zeggen, en maakten we daar weer lol om. Zo kom je in een paar uurtje in de trein alle emoties tegen, van ontroering tot medeleven tot ultiem geluk.

Naast mij zat een Italiaanse jongen, Nicolas, die voor het eerst naar een niet-westers land was, en het een beetje te heftig vond in zijn eentje. Hij ging ook naar Agra en vroeg of we samen een stukje zouden reizen. We zijn nu samen in Agra en gaan ook samen naar Varanassi (waar ze met zn allen de Ganges inspringen)

We hebben gisteravond al een biertje gedronken op een dakterras met uitzicht op de Taj Mahal. En vandaag zijn we er heengegaan. Het plan was om te gaan bij zonsopkomst vanwege de temperatuur en het mooie licht, maar dat ik natuurlijk niet gelukt en dus gingen we doodleuk in de hitte.

Het was bloedheet maar vooral ongelovelijk mooi. Zo raar om zo'n iconisch monument in het echt te zien!

Toen we terug in onze kamer waren was mijn hoofd ongeveer de kleur van een gare garnaal, en zo voelde ik me ook, lang leve lemon-water, koude douches en ventilators :)

Ik zit weer helemaal in het reisritme, en zat na 1 dag al op Indiase tijd (toch fijn zo'n flexibel dag- en nachtritme)

Touts en riksha-drivers afwimpelen is al een tweede natuur geworden en ik merk het niet meer als mensen naar me staren.  Dit is pas de derde dag maar het voelt als de derde week. Je zintuigen krijgen zoveel te verduren hier, 's nacht ben ik nog uren beelden langs mijn netvlies aan het laten gaan.

Het enige echt zware nu vind ik de hitte, maar zelf dat is wel te doen met genoeg rusten en afkoelen.

Ik ben nog geen een keer gestoken!

Dat was m voor nu, foto's komen later, ik had mn snoertje niet bij me toen ik dit internercafe tegenkwam.