bikkels!

Daar ben ik weer met een nieuw verhaaltje, is kijken waar was ik.. Hanoi.

Nou naast dus dat Lenin park en poolen en films kijken, hebben we ook nog Ho Chi Minh gezien, wat op een efteling figuur leek alleen was het eigenlijk een gebalsemd lijk... En nog een museum waar alles werd verteld over etnische minderheden in Vietnam, erg interessant.

Nou en toen naar Hue. We kwamen er 's ochtends aan en toen Thijs zn was ging wegbrengen vroeg een Vietnamees of ie een kopje koffie wou drinken, het bleek een rijsboer annex motortaxie annex ex-geschiedenisleraar te zijn en hij bood ons aan een citytour te geven voor een paar dollar.

Uiteindelijk kwam het erop neer dat hij ons twee dagen op sleeptouw heeft genomen. We hebben allerlei prachtige oude monumentale gebouwen gezien uit rond 1600, we zijn naar een hot spa geweest, hebben het huisje gezien waar ho chi minh van zn 8e tot 10e heeft gewoont (jawel dames en heren) en hebben bij Joep (zo heette die, nouja het leek erop) thuis gegeten.

En de dag daarna heeft ie ons naaar Bach Ma national park gereden, waar we zijn gaan kamperen.
Daar zou ik ff wat meer over vertellen:

Bach ma is een heel mooi nationaal park met jungle en bergen, en tijgers beren, noem maar op, laatst is er zelfs nog een nieuw zoogdier ontdekt.. (een soort hert)
We kwamen daar aan en begonnen onze weg naar boven, naar de top van de berg (al stond de caming daar een paar km onder) zon 15 km lopen en zo'n 1,450 meter hoogteverschil.

Dat kwam er dus op neer dat we met volle bepakking (denk tenten, kleding, eten voor twee dagen) een constante klim van 7 % of meer hadden en dat helemaal naar de camping. Bikkelen was het zeker, en het had niet veel langer moeten duren maar we hebben het gehaald. En binnen een hele nette tijd: 6 uur, maar inclusief een uitgebreide luchpauze en een paar korte stops. (als discovery belt voor een expeditiecrew, verwijs ze maar door )

Boven hebben we onze tentjes opgezet, gekookt een vuurtje gemaakt en toen vroeg naar bed om uit te rusten want de volgende dag:
Om 5 uur de wekkergez., doorheengeslapen, om 6 uur op om naar de top te klimmen en van het uitzicht te genieten. Daarna hebben we de hele dag allerlei trails gelopen/ geklauterd langs meertjes ontelbare watervallen (waarvan een 300 m. hoog) en prachtige jungle. Na wat droog hout te hebben verzameld (gaat toch beter dan dat natte hout wat we de vorige dag hedden) weer terug naar de camping, en de volgende noodle + drek maartijd werd tevoorschijn getoverd. Dit keer hadden we een erg geslaagd vuur, want zelfs na drie keer blussen kwamen  we er de volgende ochtend achter dat er nog gloeiende kooltjes onderop lagen...

Vanmorgen zijn we dan terug naar beneden gelopen, waar Joep ons al stond op te wachten.

Nu zijn we dus  in Hoi An, en als we weer wat avonturen hebben zul je die snel weer lezen..